ARTcada.pl

ładuję
ZALOGUJ SIĘ ZAREJESTRUJ SIĘ

Twój schowek

Elementów w schowku: 0

Przeciągnij tutaj i upuść produkt aby dodać go do schowka 
    Drukuj

    POLECAMY

    Balans, świadomość, równowaga - KONKURS

    Red Dot Design Award to nagroda dla projektantów i producentów przyznawana w dziedzinie szeroko pojętego wzornictwa. Nazywana często „Oskarem designu” lub „czerwoną kropką pożądania”, wręczana jest od sześćdziesięciu lat przez jedną z najważniejszych instytucji w świecie designu „Design Zentrum Nordhein Westfalen.” w Essen, w Niemczech. To prestiżowe wyróżnienie traktowane jest nie tylko jako jednorazowa nagroda dla konkretnego produktu, ale także jako swoisty znak jakości dla wyróżnionego producenta. Nie dziwi, więc fakt, że w tegorocznej, jubileuszowej edycji nadesłano aż 4 928 projektów. Polacy po raz pierwszy zdobyli „czerwoną kropkę” w 2008 roku. Rok bieżący był dla naszych projektantów i producentów rekordowy. Spośród 1240 przyznanych nagród jury, w którego skład weszło 38 dziennikarzy, naukowców i projektantów z całego świata, aż 12 „czerwonych kropek” zdobyły polskie produkty. Warto przy okazji tego sukcesu zastanowić się nad rolą, jaką odgrywa, czy może powinien odgrywać, design a właściwie jego twórcy, dla naszych rodzimych producentów.

    Design to dziś pojęcie bardzo szerokie. Od tradycyjnie pojmowanego zjawiska, jako projektowania przedmiotu-obiektu łączącego w sobie idee piękna i funkcjonalności do procesów pozornie odległych, takich jak planowanie systemów komunikacji, czy programowanie działalności przedsiębiorstw. Zresztą design, jako zjawisko w tej czy innej skali pojęciowej nie jest niczym nowym i jako element ludzkiej rzeczywistości objawia się w najróżniejszych formach już od początków naszej cywilizacji. Mimo różnic w obowiązujących kanonach estetycznych danej epoki, czy części świata, zawsze istniały próby łączenia, znajdujących się na przeciwległych biegunach, idei bezwzględnego piękna i bezwzględnej użyteczności. Natomiast od czasów „rewolucji przemysłowej” aż do dziś próby takie zaczęły być dodatkowo poddawane presji przez pojęcia: produktu, masowości i tego, co bezwzględne najbardziej, czyli rachunku ekonomicznego. Cała różnica pomiędzy tym, co kiedyś można by nazwać designem a tym jak rozumie się go dzisiaj’ polega na pełnej świadomości wszystkich tych czynników, zrozumieniu ich zmiennej a następnie próbie ich zrównoważenia.

    Poprzez zmienną należy tu rozumieć chociażby nieustanne przewartościowanie definicji kopii, imitacji, oryginału czy autentyczności w ogóle, zwłaszcza w kontekście procesu globalizacji, w którym chcemy czy nie wszyscy dziś uczestniczymy. Mimo potężnego skoku technologicznego, jakiego jesteśmy świadkami i jakiego nie sposób znaleźć w całej historii ludzkiej cywilizacji, współczesny projektant, bez względu na swoje artystyczne lub nie proweniencje, chcąc spełnić oczekiwania klienta a jednocześnie własne ambicje, musi sprostać o wiele większym wymaganiom niż jego kolega lat temu kilkadziesiąt czy nawet kilkanaście. Stąd z jednej strony, widoczne zwłaszcza w ostatnich latach, odejście od projektów czysto indywidualnych na rzecz pracy zespołowej, z drugiej strony konieczność coraz bliższej współpracy pomiędzy projektantem a producentem. Właśnie bezpośrednie, czy nawet osobiste zaangażowanie zamawiającego w sam etap projektowania wydaje się być tym, co wyróżnia, przynajmniej niektórych, polskich producentów na tle ich zagranicznych konkurentów i w ostatnich latach dla polskiego designu przynosi tak znakomite efekty. Świetnym przykładem takiej współpracy jest z pewnością lampa Equilibra BALANS - nagrodzony w tym roku Red Dot Design Award w kategorii oświetlenie i lampy (Lighting and lamps) projekt Piotra Jagiełłowicza dla małopolskiej firmy „Aquaform”, której współzałożycielem i prezesem jest Wojciech Starowieyski. Co najważniejsze lampa Equilibra BALANS, jak i cała rodzina lamp equilibra weszła w etap produkcji i uzyskała dobre wyniki sprzedaży jeszcze przed otrzymaniem „czerwonej kropki”. Lampa BALANS to znakomite połączenie funkcji i formy. Formy, która z jednej strony odwołuje się do najpopularniejszego a z pewnością najbardziej rozpoznawalnego dziś, designu skandynawskiego - prostota, minimalizm środków, skrajny funkcjonalizm, a z drugiej podejmuje z nim dość odważną grę. Odważną, bo odbywa się ona nie na poziomie detalu, czy chociażby koloru, co dość często zdarza się w poza skandynawskich „wariacjach na temat” czy różnego rodzaju, podejrzanych „inspiracjach” i „zapożyczeniach”, ale na poziomie samej konstrukcji i tak ważnego dla zrozumienia designu skandynawów naturalnego poczucia symetrii. Przy okazji tego pojęcia należy wspomnieć, że to, co dziś uważamy za „czysto” skandynawskie wywodzi się, między innymi, wprost z japońskiego minimalizmu, gdzie symetria, choć nieco inaczej rozumiana i motywowana, odgrywała rolę podstawową. W czasach kiedy krystalizowały się charakterystyczne cechy stylu skandynawskiego, czyli w latach 1950-1970, w przeciwieństwie do czasów dzisiejszych skandynawscy projektanci otwarcie przyznawali się do japońskich inspiracji.

    Właśnie asymetryczne zawieszenie, możliwe dzięki wykorzystaniu włókna węglowego, czyni z lampy Equilibra BALANS projekt wyjątkowy i oryginalny. Oferowana w kolorach białym i czarnym, stosowanym przecież w fińskiej odmianie designu skandynawskiego, jest jednocześnie produktem w pełnym znaczeniu tego słowa autentycznym. Z jednej strony jej miękka faktura i bardzo stonowany kształt nie zdominują a tym bardziej w żaden sposób nie zdeprecjonują przestrzeni, w jakiej będzie wykorzystywana. Z drugiej strony poprzez śmiałą konstrukcję może ona stać się każdej przestrzeni dominantą, która jednak dzięki nie narzucającemu się w pierwszym kontakcie złamaniu symetrii będzie niejako odkrywana na nowo. Czy zatem wspólne dzieło Piotra Jagiełłowicza i firmy „Aquaform” to produkt w kontekście estetyki i funkcjonalności idealny? Cóż, wszystko, jak zwykle, w rękach a właściwie gustach odbiorców. Dla jednych będzie to dzieło sztuki, dla innych piękny obiekt codziennego użytku, dla jeszcze innych zwykła „świetlówka na drucie”. Z pewnością nikogo, bez względu na to, gdzie się z nią spotka, choćby tylko przez chwilę nie pozostawi obojętnym.

    Właśnie uwrażliwienie społeczeństwa na przestrzeń, w której porusza się codziennie a nie od święta wydaje się być dziś głównym zadaniem a jednocześnie problemem polskich projektantów i producentów. Bo design dla większości naszych rodaków to wciąż tylko projektowanie ekskluzywnych przedmiotów dla niewielkiej grupy bogatych snobów. Tymczasem jest dokładnie odwrotnie. Znawcy i teoretycy światowego designu, tacy jak chociażby, Deyan Sudjic – dyrektor Design Museum w Londynie – wyraźnie podkreślają, że jest to zjawisko nieodłącznie związane z dobrze rozumianą masowością produkcji i powszechną dostępnością a więc na wskroś demokratyczne. Oczywiście uświadomienie sobie tych, zdawałoby się prostych faktów, nie jest dla nas Polaków łatwe. I nie ma w tym nic dziwnego. Naszą historię zbyt długo determinowało, odmieniane przez wszystkie przypadki, pytanie „Jak przetrwać?” a nie „Jak być?”. Pomijając jednak obciążenia historyczne, z którymi radzimy sobie coraz lepiej, czy nawet nierozwiązane kwestie ekonomiczne nasza świadomość w bezpośrednim kształtowaniu, choćby tej najbliższej, przestrzeni życia codziennego, wciąż pełna jest przekłamań, fałszywych wyobrażeń i stereotypów. I dzieje się tak nie tylko na płaszczyźnie produkt – odbiorca, co z racji wielorakości wpływających na nią czynników, wydaje się zrozumiałe, ale również w o wiele prostszych przecież relacjach projektant – producent lub uwzględniając sprzężenie zwrotne tych relacji projektant – produkt - producent. Uświadomienie sobie przez polskich producentów, że inwestowanie w projekt zawierający niebanalne pomysły estetyczne, jest dziś jedną z konieczności na drodze do osiągnięcia sukcesu ekonomicznego, wydaje się być sprawą wagi pierwszorzędnej zwłaszcza w kontekście odpowiedzialności za kształtowanie ludzkiej rzeczywistości. Natomiast zrozumienie przez projektantów tejże odpowiedzialności w kontekście relacji z producentem właśnie, powinno implikować w samym procesie twórczym, przesunięcie środka ciężkości z indywidualnych ambicji i poglądów na rzecz właściwie rozumianej wolności przez ograniczenie. Wolności, bo bezwzględne schlebianie gustom i podporządkowanie się wymaganiom klientów jest drogą, na której końcu, prawie zawsze, spotykamy się z nieudolną kopią, marną imitacją, tanią podróbką, czyli po prostu tandetą.

    Sztuka i design, na przekór opiniom niektórych ortodoksyjnych teoretyków, tak z jednej jak i drugiej strony, to zjawiska, które dziś wzajemnie się uzupełniają. Wbrew pozorom i utartym stereotypom inspiracje są obopólne. W perspektywie kształtowania, szeroko rozumianej, przestrzeni rzeczywistości codziennej chodzi po prostu, jakkolwiek banalnie by to nie zabrzmiało, o zachowanie równowagi. Balans? Z pewnością. Ekwilibrystyka? Na pewno.

     

    Promocja jesienno-zimowa 2016/2017

    Nowy program luster LED, dostępnych od ręki, zapewnia optymalne i komfortowe oświetlenie w łazience. Pole światła w górnej krawędzi lustra o natężeniu powyżej 300 LUX stanowi źródło bezpośredniego oświetlenia.

     

    Oświetlenie liniowe z LENS LINE LED

    LENS LINE LED oferuje nowe spojrzenie na projektowanie oświetlenia użytkowego. Oprawa w miejsce przesłony proponuje modularnie ułożone soczewki o wysokiej przepuszczalności (>90%).

     

    KONKURS: Magia ciepła w Twoim domu

    Wystartowała kampania reklamowa marki PURMO, której właścicielem jest jeden z największych producentów grzejników i systemów grzewczych na świecie – koncern Rettig ICC.

     

    Kinnarps pełen kolorów

    Kolory mają różny wpływ na nasze emocje i zachowania. Barwy zwiększają ekspresję, kreatywność, a także oddziałują na nasze dobre samopoczucie. Teraz otwieramy tubki z farbami Kinnarps i oferujemy siedem nowych, ekscytujących nasyconych kolorów!

     

    Ergonomia wyposażenia biurowego równie ważna co wysokość płacy

    Po raz pierwszy w historii Szwecji pod jednym dachem pracują cztery pokolenia. Sytuacja ta z pewnością ma wpływ na kształt dzisiejszych środowisk pracy, ale być może w inny sposób, niż można by się tego spodziewać.

     

    Mak i Floks Deante

    Dzięki deszczowniom Mak i Floks można wziąć zarówno orzeźwiający prysznic na początek dnia, jak i dłuższą, wieczorną kapiel o działaniu rozluźniającym. Nowości od Deante zapewnią przyjemne doznania, jednocześnie redukując napięcie.

     

    MEETBLOGIN 2015

    Festival Łódź Design to najciekawsze wydarzenie związane z projektowaniem w Europie Środkowo-Wschodniej, które powstaje we współpracy z międzynarodowymi kuratorami i artystami.

     

    KASPA: relacja z prezentacji

    7 października 2015 architekci i projektanci mieli okazję uczestniczyć w oficjalnej prezentacji, polskiej marki oświetleniowa KASPA. Klimatyczny showroom przy ulicy Spokojnej 7/4 odwiedziło ponad 40 osób. Przybyli spotkali się z właścicielami KASPA, poznali historię i niezwykle bogatą ofertę firmy.

     

    Stara Cegła Schodowa Elkamino

    Star Cegła Schodowa. Płytki przeznaczone do wykładania schodów, stopni itp. Płytki mają kształt litery L.

     

    GRZEJNIK LIBRA AUDIO - ENIX

    „Libra Audio” to najnowszy grzejnik z kolumną głośnikową firmy Enix. Spektakularne połączenie technologii grzewczej z wysokiej klasy sprzętem grającym.

     

    Przycisk uruchamiający wielkości smartfona

    Wśród przycisków spłukujących Geberit zdalny przycisk uruchamiający Sigma70 wyróżnia się jako produkt wyjątkowo ekskluzywny: nie jest większy od smartfona. Uruchamia się po delikatnym przyciśnięciu. Można go montować przy zabudowie masywnej i lekkiej, a także w meblach łazienkowych czy toaletowych.

     

    „Natura designu” na Łódź Design Festival

    Do niedzieli - 19 października w Łodzi trwa jedno z najważniejszych w kraju wydarzeń związanych z designem, podczas którego łódzka marka Deante prezentuje własne podejście do projektowania użytkowego.

     

    WARSAW BUILD 2014 ZA NAMI

    70 wystawców z 12 krajów, liczne prelekcje i wykłady, możliwość zapoznania się z ofertą konkurentów – taka była tegoroczna, druga już edycja Międzynarodowych Targów Budowlanych i Wnętrzarskich Warsaw Build.

     

    VII Międzynarodowe Targi Wyposażenia Obiektów Noclegowych

    Ideą targów WorldHotel jest przedstawienie pełnej i różnorodnej oferty produktów, usług i rozwiązań dla obiektów noclegowych o różnym standardzie.

     

    Warsaw Build

    Konferencje, wykłady, prelekcje, pokazy, debaty o architekturze i urbanistyce – i to wszystko w jednym miejscu! Program tegorocznych targów Warsaw Build aż kipi od wydarzeń skierowanych do architektów i projektantów wnętrz.

     

    zaloguj się

    Aby korzystać z pełnej funkcjonalności serwisu musisz się zalogować. Jeśli nie masz u nas konta przejdź do rejestracji.

    przypomnij hasło
    pamiętaj mnie